آیا ظهور نزدیک است؟
چه خوشست بوی عشق از نفس نیازمندان دل از انتظار خونین دهن از امید خندان
بنا بر نص صریح قرآن کریم، هنگامی که حضرت موسی(علیه السلام) بر آن شد که برای ملاقات و مناجات با پروردگار خویش آهنگ کوه طور نماید، قوم خویش(بنی اسراییل ) را فراخواند و آنان را وعده کرد که تا پایان سی روز آینده به سوی ایشان باز خواهد گشت و آنگاه که خداوند متعال ده روز دیگر بر آن سی روز افزود عده ای از بنی اسرائیل گفتند موسی (علیه السلام) خلف وعده کرده و این مسأله زمینه ساز فتنه سامری و گوساله پرستی قوم یهود گردید. (الأعراف/142)
با توجه به پیامها و عبرتهای موجود در آیه یاد شده باید گفت یکی از آفتها و آسیبهایی که می تواند به منزله یک تهدید برای نهضت انسان ساز و امید آفرین مهدویت به شمار رود مسأله "توقیت" یا تعیین وقت واقعه ظهور است.
به فراست می توان دریافت که مسأله "توقیت" اساسا بر خلاف فلسفه و مفهوم واقعی انتظار فرج است و ای بسا منتظران را سرخورده، دلسرد و ناامید سازد و یا اینکه در اصل اعتقاد ایشان به پدیده ظهور خدشه وارد آورد. چه آنکه وقتی گفته می شود ظهور در فلان زمان مشخص حتما واقع خواهد شد ولی در زمان وعده شده ظهور تحقق نپذیرد آنگاه فرد منتظر افزون بر اینکه ممکن است ایمان خویش را نسبت به اصل ظهور منجی از دست دهد سرشکسته، مأیوس و ناامید نیز خواهد شد. از سوی دیگر چنانچه گفته شود ظهور تا فلان زمان خاص به وقوع نخواهد پیوست آنگاه فرد منتظر به خیال اینکه هنوز تا زمان ظهور فرصت کافی در اختیار دارد تلاش خویش را برای دستیابی به آمادگی لازم برای واقعه ظهور فروخواهد گذاشت.
بدینسان می توان گفت کارکرد حقیقی انتظار در عصر غیبت در گرو عدم تعیین وقت خاص برای واقعه ظهور می باشد.
از همین روست که در کثیری از روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام، ادعای تعیین وقت ظهور برابر با "کذب" خوانده شده و شیعیان مأمور به تکذیب این مدعیان گردیده اند. چنانکه در توقیع مبارک امام زمان علیه السلام به "اسحاق بن یعقوب" آمده است:
"... و اما ظهور الفرج فإنه إلی الله تعالی ذکره و کذب الوقّاتون"(3)
(و اما آشکار شدن فرج وابسته به اراده حق تعالی است و وقت گزاران دروغزنانی بیش نیستند)
البته نهی از "توقیت" نباید منجر به این شود که شیعیان و منتظران، امر ظهور را پدیده ای دور از دسترس و مستقل از اراده خویش،که در آینده ای محتمل و نامعلوم به وقوع خواهد پیوست، بیانگارند. بلکه باید با حفظ روحیه نشاط و امید، همواره ظهور را در چند قدمی خویش ببینند و این همان چیزی است که در برخی مجامع روایی و پاره ای از متون دینی بدان تصریح شده است چنانکه در دعای "عهد" آمده است:
"... اللهم اکشف هذه الغمة عن هذه الامة بحضوره و عجل لنا ظهوره انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا"(4)
(پروردگارا! با حضور ولی و دوست خود اندوه را از دلهای این امت بزدای ودر ظهور وی شتاب کن (هرچند) دیگران ظهور حضرتش را دور می انگارند و لی ما آن را نزدیک می بینیم)
بنا بر آنچه گذشت گفتنی است این روزها در برخی از محافل دینی به نقل از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بهجت، (دامت برکاته) گفته می شود که ایشان در قبال سوالی مبنی بر بشارتهایی درباره ظهور فرموده اند که ظهور نزدیک است؛ آنقدر نزدیک که حتی افراد سالخورده نیز می توانند به درک واقعه ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) امیدوار باشند. (این نقل قول را از زبان آیت الله ناصری از اینجا دریافت کنید).
راقم این سطور از یک سو در امین و ثقه بودن این علمای فرزانه ذره ای تردید ندارد. از سویی دیگر ظاهر این سخن ممکن است با پاره ای از احادیث منقول از اهل بیت علیهم السلام(روایتهایی که با عنوان "توقیت" شهرت یافتهاند(5)) سازگار نیفتد بنابراین دیدگاه معقول و روی آورد منطقی در قبال مساله یاد شده چیست؟
به عقیده ما نمی توان و نباید از سر شتابزدگی و با اخذ موضع عجولانه، شأن و منزلت برخی از سرمایه ها و ذخیره های علمی و معنوی این کشور را زیر سوال برده آنها را در عداد وقت گزاران امر ظهور و مصادیقی برای این گونه روایتها به شمار آورد بلکه می بایست آنجا که سخنی چنین تامل برانگیز( آنهم به نقل از عالمی فرهیخته و دانشمند که خود بیش و پیش از ما بر اینگونه روایات اطلاع و اشراف کامل دارد) مطرح می شود تمام سعی و دقت خویش را در فهم صحیح مراد و مقصود گوینده به کار بندیم.
و اما رهیافت معقول و پاسخ به سوال مزبور در گرو تقدیم چند مقدمه است:
همانگونه که غیبت بر دو گونه است: غبیت صغری و غیبت کبری؛ ظهور نیز بر دو گونه است: ظهور اصغر و ظهور اکبر.
منظور از ظهور اکبر همان فرج حقیقی و تحقق حکومت عدالت محور آخرین حجت خدا در دوران آخر الزمان است اما مراد از ظهور اصغر، تحقق پاره ای از نشانه های آخر الزمان نظیر رویدادهای اجتماعی همانند قیامها و جنگها، وبرخی حوادث طبیعی همچون زلزله، سیلابها، خسوف و کسوف غیر عادی، و نیز برخی نشانه های خاص می باشد که در برخی کتب مانند کتاب"عصر ظهور" تألیف عالم فرزانه آیت الله کوران به تفصیل تبیین و بررسی شده است.
وقوع برخی از نشانه های یاد شده حتمی است بدین معنا که تا این نشانه ها تحقق نپذیرد ظهور واقع نخواهد شد. برخی نشانه ها نیز محتمل الوقوعند.
هر یک از نشانه های یاد شده به تنهایی در حکم معدّات (6) و به منزله علت ناقصه (7) برای تحقق ظهور اکبر انگاشته می شوند اما اراده و فعل انسانها به عنوان جزء اخیر علت تامه (8)در تحقق ظهور اکبر نقشی سرنوشت ساز و تعیین کننده دارد لذا در شماری از روایات، یکی از وظایف خطیر منتظران در عصر غیبت دعا و استغاثه به محضر ربوبی به منظور تعجیل در امر فرج معرفی شده است؛ و حضرت حجت علیه السلام خود راز گشایش این مسأله را به ما آموخته اند آنجا که درتوقیع صادر شده از ناحیه حضرتش می فرمایند:
"... و اکثرو الدعا لتعجیل الفرج فإن ذلک فرجکم" (9)
(... تا می توانید برای تعجیل در فرج دعا کنید چرا که فرج شما همان است.)
قدر مسلم پاره ای از نشانه های ظهور در عصر حاضر تحقق یافته است. ظهور این نشانه ها(ظهور اصغر) نوید بخش قریب الوقوع بودن ظهور اکبر است لکن اراده و فعل آدمیان می تواند در کنار سایر اسباب، موجب تسریع و یا تاخیر آن گردد.
پایان بخش نوشتار حاضر تذکار این نکته است که:
توقیت یاد شده از ناحیه علمای اعلام آن توقیت معهود در روایات نیست چرا که آن توقیت، تعیین زمان خاص الخاص و وقت دقیق برای امر ظهور است و این نحوه توقیت از کلام این بزرگان استنباط نمی شود.
شکوری
سایت تبیان
1- بقره/214
2- با استفاده از مقاله"زمزمه های ظهور" نوشته شفیعی سروستانی
3- صدوق، محمدبن على بن الحسین، کمالالدین و تمامالنعمة، ج2، ص483، ح4; طوسى، محمد بن الحسن، همان، ص176.
4- مفاتیح الجنان، دعای عهد
5- منظور روایتهایی است که مفاد کلی آنها این است که هر کس برای امر ظهور حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف وقتی تعیین کند دروغزنی بیش نیست از جمله : حضرت مهدی حجت بن الحسن (ع) به سفیر خود نوشتند: خدایت ارشاد کناد و ثابت دارد و نگهداریت فرماید: سئوال از منکرانی که از خاندان وپسرعموهای من می باشند کرده بودی بدانکه میان خدای عزوجل و میان کسی قرابتی نیست و هر کس مرا انکار کند از من نیست و راه او راه پسر نوح (ع) خواهد بود و اما راه عمویم جعفر و فرزندش راه برادران یوسف (ع) است و اما مالهای شما را ما نمی پذیریم مگر برای آنکه پاک شوید و هر که خواهد برساند و هر که خواهد ببرد و قطع کند و آنچه خدا به ما داده بهتر از آن چیزی است که به شما داده و اما ظهور فرج آن امرش با خدا است و وقت گذاران دروغ می گویند. (بحار ج 53 ص 3، یوم الخلاص ص 204). و یا روایت های دیگری چون:""کذب الوقاتون، انا اهل بیت لانوقت " و " کذب الوقاتون، کذب الوقاتون، کذب الوقاتون " در جای دیگری فرموده اند:خداوند اراده کرده است که با وقت تعیین کنندگان، مخالفت ورزد: " والی اللهِ اَن یخالفَ وقتَ الموقّتین" (اصول کافی جلد 1 صفحه 368 )
6- اموری که زمینه ساز ظهور پدیده ای خاص می باشند.
7- در اصطلاح اهل فلسفه علت ناقصه، به شیء مؤثر در پیدایش معلول اطلاق می شود به عنوان مثال در پیدایش یک نهال مجموعه ای از عوامل با یکدیگر همکاری می کنند نظیر آب، خاک، نور خورشید، کود، باغبان و... هر یک از این عوامل به تنهایی در حکم علت ناقصه(علت تأثیر گذار) برای پیدایش معلول(نهال) به شمار می روند.
8- اگر تحقق یک شیء مشروط به شرایطی چند باشد؛ در صورت تحقق مجموع آن شرایط اصطلاحا گفته می شود که علت "تامه" شد ه است و در این صورت پیدایش معلول ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. حکیمان بر این باورند که اراده در افعال آدمیان آخرین شرط ظهور فعل(جزء اخیر علت تامه) به شمار می رود.
9- مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج53، ص177.
امام خمینی(ره):آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند ، خدای ناخواسته واز این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند آن روز است که ما برای این کشورباید فاتحه بخوانیم. مقام معظم رهبری:در جمهوری اسلامی هیچ کس وهیچ مسئولی نباید به شکل گیری یک طبقه جدید اشرافی کمک کند وبه همین علت همه مسئولان از جمله نمایندگان مجلس پاک وارد مجلس شوند و پاک بمانند.(21\3\87) هرچند زمان زیادی از این سخن رهبری- که خطاب به نمایندگان مجلس هشتم است- نمی گذرد اما همانطور که مطلعید در پی افشاگری شجاعانه نماینده اصولگرای اصفهان آقای دکتر کامران مبنی بر اعطای وام100 میلیونی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی موجی از واکنش ها را در بین اقشار جامعه به راه انداخت در این بین بیشترین اعتراض را جوانان عدالتخواه ومردم انقلابی از خود به نمایش گذاشتند که این نشانگر اصل و مهم بودن اصول انقلا ب وسخنان رهبری برای مردم به ویژه جوانان است. این گونه عملکرد ها چیزی نیست جز دیده شدن طلوع خورشید اشرافی گرایی ورفاه زدگی وتر ویج روحیه تجمل گرایی در بین مسئولین - توسط مجلسی که با شعار عدالت محوری وادعای اصولگرایی تشکیل گردیده - که این خطربارها وبه دفعات فراوان درسخنان امام و توسط رهبری گوشزد شده است وبه گفته امام : تمیزبین کسانی که در تفکر خود ، خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده اند با دیگران کار مشکلی نیست. طبق فرموده امام در پیام قبول قطعنامه598: )) امروز جنگ حق وباطل ، جنگ فقر و غنا ، جنگ استضعاف واستکبار و جنگ پابرهنه ها و مرفهین بی درد شروع شده است )) و ما ازکلیه نمایندگان محترم مجلس می خواهیم جبهه خویش را در این جنگ مشخص کنند و می پرسیم آیا این وام100 میلیونی که50 میلیون آن بلا عوض می باشد در دسترس عموم ملت برای رفع مشکلاتشان است ؟ ویا نه فقط برای مسئولین است تا بهتر بتوانند بدون دغدغه به روشن نگه داشتن شمع بیت المال مبادرت ورزند ؟ و می پرسیم آیا اختصاص20 میلیون تومان وام برای خرید اتومبیل نوعی تجمل گرایی نیست؟ آیا همه مردم شریف وزجر دیده ایران اسلامی اتومبیل 20 میلیون به بالا دارند؟که شما می خواهید در سطح پایین ترین آنها باشید(طبق فرموده امام ). و می پرسیم کدام بانک را سراغ دارید که بدون سرمایه گذاری به عموم مردم ایران به ویژه جوانان وام مسکن 30 میلیونی بدهد که شما به خود چنین حقی را داده اید که این وام را دریافت نمایید؟ ایا می دانید بانک های شعبه بهارستان همچنین بذل و بخششی از خود بروز نمی دهند؟ پس چرا این چنین از مردم فاصله می گیرید شمایی که در ایام انتخابات میلیون میلیون خرج کردید تا به مجلس راه یابید آیا تاوان آن هزینه های شما را مردم باید بپردازند عده ایی از شما که تعدادی از مسئولین را به فاصله گرفتن از اصول انقلاب نکوهش می کردید چه شد که وقتی چنین سفره ایی پهن شد از همه گرسنه تر شدید؟ در این جا جنبش جوانان عدالت خواه جنوب استان کرمان دو نکته را هم خطاب به دو نماینده محترم این مناطق اعلام می دارد : 1-جناب آقایان دکتر اسلام پناه و حجه الاسلام امیری با توجه به اصول انقلاب(سخنان امام و رهبری) و فقر جاری و مشهود در جنوب استان جایگاه خود را در این خطای بزرگ مجلسیان مشخص نمایند که آیا مثل بعضی ها در متن قضیه اید ویا نه در مقابل ویا اصلا منفعلانه کاری به کار کسی ندارید، اگر در مقابلید که ضمن درود فراوان ، شما را به پایداری دعوت می کنیم و اگر در متن قضیه اید سریعا از این راه اشتبا ه – که راه جدایی ازانقلاب و مردم است- پس آیید و ضمن عدم دریافت این تسهیلات ناعادلانه درصدد جبران برآیید وجهت لغو این مسئله تلاش نمایید واگر منفعلید به شما توصیه می کنیم با بازخوانی اندیشه های امام و رهبری به مقابله با جریان اشرافیگری روی آورید . 2- بدانید این مسئله عین یک آزمون است برای محک شما و میزان نزدیکیتان به اسلام ناب واموزه های امام ورهبری . سعی نمایید سر بلند بیرون آیید تا آیندگان در مورد شما قضاوت خوبی داشته باشند . در پایان این نکته را یادآور می شویم که احترام به جایگاه مجلس ومجلسیان بر همه واجب است واین جنبش به هیچ کسی اجازه سوء استفاده از این خطا را در جهت تضعیف جایگاه مجلس نخواهد داد. و این فرمایش امام را به عنوان حسن ختام می آوریم که: (آن چیزی که همه مردم ما فراتر از آن فکر می کنند مسئله حفظ اسلام واصول انقلاب است مردم ایران ثابت کرده اند تحمل گرسنگی وتشنگی را دارند ولی تحمل شکست انقلا ب وضربه به اصول آن را هرگز نخواهند داشت . ملت عزیز ایران که مبارزان حقیقی وراستین ارزشهای اسلامی هستند ،به خوبی دریافته اند که مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست وآنها که تصور می کنند مبارزه در راه استقلال وآزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد ،با الفبای بیگانه اند. بحث مبارزه ورفاه ، بحث قیام و راحت طلبی ، بحث دنیا خواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هرگز باهم جمع نمی شوند وتنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر ومحرومیت واستضعاف را چشیده باشند،فقرا ومتدین بی بضاعت،گردانندگان وبرپادارندگان واقعی انقلاب ها هستند) پیام قبول قطعنامه598 کانون فرهنگی و مطالعاتی مشکات اندیشه شهرستان جیرفت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان کهنوج بسیج طلاب حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان کهنوج |
به مادرم بگویید آن قدر صبر کند که از صبرش، صبر به تنگ آید. به پدرش وفادارم بگویید که در سوگم شادمانی کند؛ و این را بداند که تا صدامیان بر زمینند، زندگی آرام ننگ است. ثروت ناچیزم را به شکم بادکردگانی بدهید تا گرسنگی، ایمانشان را نرباید.
به خواهرم بگویید که در مرگم نگرید. و در روز دفنم، هدایای مرا بپوشد و آنگاه راهم را ادامه دهد؛ سلاح برگیرد و با سلاح ایمان، بنیان بی ایمانان را بکند. راه حق را ادامه دهید و با باطل بستیزید تا حق پیروز گردد. /بهرام امامی
******************
پدر و مادر عزیزم، به تمام افراد خانواده میگویم که انسانی باشید پاکدل و یکدل، زیرا که انسان بودن و از فقر و بیچارگی مردن هزار بار بهتر است از پستی و بی عاطفه بودن. /حسین عادلیان
******************
ای مادر عزیزم، من میدانم دلتان میخواست و همواره از من میخواستید که ازدواج کنم و در کنارتان بمانم. البته من هم به این امر بی میل نبودم، ولی ما که خود را مسلمان مینامیم چگونه میتوانیم زمانی که اسلام در جبههها به وجودمان احتیاج دارد سرمان را پایین انداخته و یک زدگی راحت و بیدغدغه را شروع کنیم و دلمان را بةک سری کمکهای جزئی خوش کنیم در حالی که این انقلاب برای گسترده شدن و حاکم کردن احکام خود و نجات مستضعفان احتیاج به فداکاریهای بزرگ دارد و در چنین زمانی است که میزان ایمان ما معلوم گردیده و عمل ما ارزش پیدا میکند. /سعید افشار هاشمخانی
******************
ای مادر و پدر گرامی، اگر شهید شدم، مرا تشییع جنازه نکنید که از روی هزاران شهیدی که بیهیچ تشییع جنازهای جانشان را در راه انقلاب فدا کردند شرمندهام. و به روی سنگ قبرم اسمم را ننویسید. میخواهم همچون دهها هزار شهید دیگر گمنام باقی بمانم. اگر خواستید فقط این جمله را بنویسید: «پر کاهی تقدیم به آستانة کبریایی الله». /غلامرضا صفا
******************
در نبود من شیرینی پخش کنید و شهادت مرا تبریک عرض کنید که انشاءالله من برای شما باقیاتالصالحات و ذخیرة الآخرة باشم و بتوانم شفیع شما در آن دنیا باشم انشاءالله تعالی. من از افرادی که امام خمینی را یاری نمیکنند بی زاری میجویم و آنها را دعوت به اصلاح و تهذیب نفس و متهذب شدن میکنم. /ابوالفضل نقاد
******************
پدر و مادرم، شما هم میدانید که سرنوشت همه ما رفتن است. ما همه از جانب خداوند آمدهایم و الزاماً به سوی او باز خواهیم گشت: انالله و انا الیه راجعون. امّا فرق است میان آن که خود اختیاری ندارد و اصولاً بازیچة دنیا قرار گرفته است، و اینک مسئله همین است. من رفتم امّا با شناخت کامل، با شناخت مسیری که بعد از پیامبر(ص) و امامان(ع) و قرآن کریم و امام امت، نایب بر حق امام زمان(عج) آن را بما شناساند. /فرامرز رمضانیزاده
******************
زندگی دنیا را دوست ندارم. و زنده ماندن فقط این ارزش را دارد که انسان خداوند را عبادت کند. و برای خدا بودن و کار برای خدا کردن خود عبادت است پس ارزش دنیا به عبادت رحمن و رحیم است. /هادی آشوری
******************
انسان از بدو تولد تا پایان عمرش سعی در این دارد تا بتواند زندگی جاودان و ابدی خود را بسازد. و یک پدر و یک مادر همیشه سعی میکنند تا فرزند خود را به جایی برسانند تا به معرج برسد. و من امیدوارم مادر من خوشحال باشد از اینکه توانسته است امانتدار خوبی باشد و مرا سالم تحویل خالق بی همتا بدهد. /رضا جعفری گرگانی
******************
مادرم، مادر خوبم که تو را بعد از خدا بیشتر از چشمانم دوست دارم. کوه باش و چون کوه استقامت کن! لحظهای از نام و یاد خدا غافل مباش و در این راه بکوش و هر چه بکوشی باز هم کم است. ای مادرم، قامتت را بلند گیر و ندای الله اکبر، خمینی رهبر و سخن شهیدان راه خدا را به مردم برسان که همان سخن آنان پیروی کردن از قرآن و خداست. /اکبر بیکمحمدلو
******************
اگر کشته شدم، مادرم، برایم اشک نریز، نه برای اینکه کشته شدم، نه! برای اینکه لایق اشکهایی که میریزی نیستم. /عبدالله(کیانوش) عقابی
******************
همه و همه میدانید که شهادت من و ما مسئلهای نیست که بتوان بر آن گریست، زیرا در مکتب ما شهادت یک سفر عاشقانه است که متعاقب آن، سعادت و رستگاری است. آیا سعادت و رستگاری دوست و عزیز شما غمانگیز است یا فرحبخش و شادی انگیز؟ پس اگر درست بیندیشید، برای ما جشن میگیرید، زیرا که ما سعادتمندترین انسانها خواهیم بود. /سیدحسین علوی
******************
تو، ای مادر، ای که رسالت زینب را بر دوش و پیام سرخ شهیدان را در سینه داری. مرا ببخش تا در پیچ و خم حوادث نلغزم. زیرا که تو باغبانی و من گل نورستهای که سر از خاک بیرون آوردهام و منتظرم تا باغبان دلسوز مرا بپرورد تا نمازهای نیمه شب فاطمة بزرگ را به من بیاموز تا چون زینب باشم و بتوانم پیام سرخ شهیدان را از کربلای زمان به نسلهای آینده برسانم. مادرجان، تو که با رنج انقلاب را تحمل کردهای و برای خدا و به خاطر تحقق قوانین نجات بخش قرآن، سینة خود را در مقابل حوادث قرار دادهای، مرا زیستنی فاطمهوار و زینب گونه بیاموز؛ زیرا که تو زینب زمانی، زیرا که بوی عطر شهیدان را شنیدهای و دقایق پرشکوه و عظمت تشییع جنازة هر شهید را با پوست و گوشت و ذرات وجودت لمس کرده ای. و من میخواهم که به من راه و رسمی را بیاموزی که نجات و رستگاری من در آن باشد، تو با نمازهای نیمه شبان و رعایت حجاب و اخلاق اسلامی در خانه و اجرای دقیق قوانین الهی، درس زندگی را برای من هجی کن که در قدم اول زندگیم میخواهم زینب باشم و اسلام را بگویم و از اسلام دم بزنم و به خدا برسم، زیرا که همه چیزم در آن است و همه هستیم آن است، و من جز این هیچ چیز را نمیخواهم و هیچ راهی را. / مجید محمدزاده
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » آیین 5 ( شنبه 87/8/25 :: ساعت 6:4 عصر )